Expositie René van Tol

28novDe hele dag21febExpositie René van TolDe annunciaties

Expositie Rné van Tol

Van 28 november 2021 tot 21 februari 2022 exposeert de kunstenaar René van Tol uit Edam in de Fonteinkerk. René van Tol werd geboren in 1958 te Amsterdam. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, daarna vrije grafiek aan de Koninklijke Academie te Den Bosch en vervolgens vrije grafiek en schilderen aan de Rietveld Academie te Amsterdam. Vanaf 1984 tot 2021 werkte hij als beeldend kunstenaar te Amsterdam en sinds begin van dit jaar woont en werkt hij in Edam. Samen met zijn vrouw heeft hij ook een poppentheater in Edam. In verband hiermee ontwerpt hij decors en poppen.

Al vele jaren is van Tol bijzonder geïnteresseerd in religieuze kunst en de geschiedenis daarvan. Inmiddels heeft hij tientallen schilderijen en etsen met religieuze voorstellingen gemaakt. Van Tol staat in een traditie van katholieke kunstenaars. Zijn schilderijenserie Annunciaties die in de Fonteinkerk en Huis van Zuid wordt tentoongesteld is daar een bevestiging van. Deze serie doeken behandelt de aankondiging van de geboorte van Christus door de aartsengel Gabriël aan Maria, een thema dat al duizenden keren is verbeeld maar nog steeds springlevend is. Van Tol vindt daar een hedendaagse uitdrukkingsvorm voor. Katholieke kunst is fysieke kunst in de ogen van Van Tol. Christus heeft immers een lichamelijke vorm aangenomen om onder de mensen te zijn. De tentoonstelling valt in de Adventtijd, de voorbereiding op het Kerstfeest, de geboorte van Christus, en sluit dan ook aan bij deze feestelijke tijd van verwachting.

De website van René van Tol vindt u HIER.

De expositie is vanaf 28 november 2021 tot en met 21 februari 2022 te bezoeken in de Fonteinkerk / Huis van Zuid, iedere zondag na de viering, tussen 12:00 en 13:00 uur. De expositie is ook op afspraak te bezoeken, om een afspraak te maken kunt u telefonisch contact opnemen met de Kunstcommissie via (033) 4945920.

Meer informatie? Neem via het CONTACTFORMULIER contact op met de Kunstcommissie.

November 28 (Zondag) - Februari 21 (Maandag)(GMT-11:00)