Organisten

Geen viering zonder muziek, veel van die muziek wordt begeleid met een orgel. Geen orgel zonder organist…. De Fonteinkerk prijst zich gelukkig met maar liefst vier organisten. Op deze pagina stellen zij zich voor.

Meer informatie over het orgel van de Fonteinkerk vindt u HIER.

Diederik Blankesteijn

Diederik Blankesteijn (1996) is concertorganist, kerkorganist en muziekdocent. Hij studeerde orgel aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jacques van Oortmerssen, Matthias Havinga en Pieter van Dijk. Het eindexamenconcert waarmee hij in 2021 zijn studie afsloot, werd beoordeeld met een 9,5. Hij is breed georiënteerd als klavierspeler en volgde ook lessen piano (bij Frank Peters en Wouter Bergenhuizen), basso continuo en improvisatie (bij Miklós Spányi en Rien Donkersloot) en klavichord (bij Menno van Delft).

Diederik won prijzen op verschillende orgelconcoursen. In 2022 werd zijn orgeltranscriptie van de pianosonate van Franz Liszt uitgegeven bij Edition Pors. Als kerkmusicus is hij in het bezit van de Bevoegdheidsverklaring I en actief in onder andere de Grote Kerk in Nijkerk en de Fonteinkerk in Amersfoort. Vanaf oktober 2022 is Diederik cantor-organist van de Lutherse Kerk in Utrecht. Als muziekdocent is hij zowel privé actief als op muziekschool De Muzen in Veenendaal.

Wibren Jonkers

Wibren Jonkers (1999) studeert hoofdvak orgel aan het Conservatorium van Amsterdam bij Pieter van Dijk en Matthias Havinga. Lessen basso continuo en improvisatie krijgt hij van Miklós Spányi. Daarnaast volgt hij bijvak klavecimbel en klavichord bij Menno van Delft en bijvak piano bij Jaap Kooi. Aan het Codarts Conservatorium te Rotterdam studeert Wibren kerkmuziek bij Hayo Boerema, Arie Hoek en Hanna Rijken. Naast zijn muzikale activiteiten studeert hij theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn.

Als kerkorganist is Wibren verbonden aan kerken in Amersfoort, Amsterdam en Nunspeet. Daarnaast is hij vesperorganist van de Oude Kerk in Amsterdam en cantor van de Protestantse gemeente Zeewolde.

Hij geeft orgel- en pianoles en is actief als concertorganist en begeleider van koren en solisten. Wibren won prijzen op verschillende concoursen, waaronder de eerste prijs op het Duyschot Orgelconcours (2022) in Amsterdam.

Berend van Surksum

Berend van Surksum (Barneveld, 1947). Kwam er tijdens de studie op de kweekschool achter dat het beroep van onderwijzer niets voor hem was. Dus: na de militaire dienst op naar het Utrechts Conservatorium. Behaalde daar de muziekakte onderwijs B orgel in 1976 bij Kees van Houten. Voorts het praktijkdiploma Kerkelijk orgelspel (1977, docenten Jan Welmers en Maarten Kooy). Tezamen goed voor bevoegdheidsverklaring 1 als kerkmusicus. Is kerkorganist sinds 1 januari 1967. Organist in diverse kerken. In Amersfoort vanaf 1983; onder meer in de kapel van het toenmalige ziekenhuis de Lichtenberg, de inmiddels afgebroken Opstandingskerk en de Nieuwe Kerk.

Speelt behalve in de Fonteinkerk ook in De Protestantse Gemeente De Voorhof in Woudenberg en de Sint Jozefparochie in Achterveld.

Gaf in de jaren `70 en `80, bloeitijd van het muziekschoolwezen, orgel les aan de muziekscholen in Leusden en Apeldoorn en streekmuziekschool Land van Heusden en Altena. Ook was hij zo’n 15 jaar lang muziekrecensent, hoofdzakelijk bij de Barneveldse Krant. Studeerde in zijn vrije tijd (met vele onderbrekingen) wiskunde.

Behaalde het diploma MO-A wiskunde en naderhand aan de Hogeschool Rotterdam de 1e graads-akte. Was ook diverse jaren leraar wiskunde, de laatste 6 jaar van zijn werkzame leven aan het ID-college te Gouda/Zoetermeer.

Henk Veldman

Henk Veldman ontving zijn eerste muziekonderricht van Kees Steketee, die hem voorbereidde op de orgelstudie aan het Groninger Conservatorium. Aldaar studeerde hij bij Wim van Beek. Het diploma Uitvoerend Musicus behaalde hij in 1996 aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem bij Theo Jellema.

Tevens behaalde hij het diploma Tweede Fase aan de Nederlandse Beiaardschool met als docent Bernard Winsemius. Hij won diverse prijzen tijdens internationale beiaardconcoursen, waaronder de prijs voor de beste volksliedbewerking tijdens het concours te Groningen in 2000. Ook was hij laureaat van de Vijfde Internationale Koningin Fabiolawedstrijd voor beiaard in 2003.

Hij is vaste bespeler van de Hemonybeiaard te Middelstum en beiaardier te Raalte. Bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft hij een aantal jaren als klokkendeskundige zijn diensten mogen inzetten voor een verantwoord instandhoudingsbeleid.

Als organist is hij verbonden aan de Fonteinkerk te Amersfoort (SINDS?) en de Hippolytuskerk in Middelstum.

De persoonlijke website van Henk Veldman vindt u HIER.