Als het op zingen aankomt, is Fons van de partij!

Je zou Fons kunnen omschrijven als de ongeregelde vocale troepen van de Fonteinkerk; het is niet te voorspellen wanneer en in welke hoedanigheid het koor opduikt. Doorgaans bestaat het uit 4 tot 14 zangers, a capella, maar ook met begeleiding door orgel, vleugel, strijkers of koperblazers. Zo kan het gebeuren dat er in een viering een aantal liederen van Oosterhuis worden gezongen. Maar het is ook mogelijk dat een argeloze kerkganger op de zondagochtend getrakteerd wordt op een cantate van Buxtehude.

De activiteiten van Fons zijn geconcentreerd rond twee hoogtepunten: het Festival of Lessons and Carols en de Goede week. Het jaarlijkse Festival of Lessons and Carols festival vieren we altijd in de concertreeks “Muziek en Ontmoeting”, meestal op de laatste zondag vóór Kerst. Daarnaast zingt Fons in de Goede week en met Pasen. Een mooi moment om lamentaties, delen uit Passies of juist sprankelende Paasmuziek te zingen. Daarnaast probeert Fons maandelijks mee te zingen in de dienst op zondagochtend.

In de kerkmuzikale scene van Amersfoort kun je Fons ook tegenkomen. Zo werken we mee aan de Regenboogviering, Momentum in de Joriskerk en staat voor dit jaar medewerking aan Nachtlicht op de planning.

Marnix Ruiter probeert wat lijn aan te brengen in het ongeregelde karakter. Oh ja, benieuwd naar de betekenis van Fons? Klik dan hier.

Indien u met Fons in contact wilt komen, stuur dan een mailtje naar fons@fonteinkerk-amersfoort.nl.

FONS

Lessons & Carols 2020

En toen werd het Advent 2020….. Kan het Festival of Lessons & Carols doorgaan of niet? Met publiek, en zo ja, hoeveel? Zo niet, kan het dan online worden bekeken? Met alleen geluid of ook met beeld? Uiteindelijk werd het dus online, zonder publiek, mét beeld. Hier kunt u het Festival terugkijken. U hoort FONS met Annemarie Houkes (sopraan), Annemieke Teule (alt), Marnix Ruiter (tenor) en Bastiaan de Haan (bas). Henk Veldman bespeelde het orgel en de vleugel, Dirk Vermeulen en Luuk Goumare verzorgden de techniek, Wim Verschoor las enkele teksten.

Fons Lessons & Carols