Taizé-koor in de Fonteinkerk

Ongeveer 20 jaar is er een Taizé-koor in de Fonteinkerk. Eerst onder leiding van Marco Last en de laatste jaren onder leiding van Frits Klostermann.

Wat is Taizé? Een klein plaatsje tussen Dyon en Lyon even ten westen van de Autoroute du Soleil. Bourgondië dus. Rijk aan religieus verleden. De ruïnes van het enorme middeleeuwse klooster van Cluny bijvoorbeeld, dat op een steenworp afstand van Taizé ligt. Hier in Taizé stichtte Roger Schütz, uit Lausanne overgekomen, in 1944 een protestantse kloostergemeenschap. U leest het goed. Zeldzaam, protestantse broeders in een orde. Zo is het begonnen. Nu, na tachtig jaar is Taizé uitgegroeid tot een oecumenisch centrum dat duizenden en nog eens duizenden overal in Europa en daarbuiten bezielt.

Wat bezielt dan zo? Het “pinkster-achtige”, het veeltalige. Er is géén dominante taal, géén dominante leerstelligheid. De teksten en melodieën komen uit allerlei hoeken van het religieuze erf. Iedere tong of taal mag er zijn. Dat geldt trouwens ook voor de deelnemers aan ons koor. Hoe divers is ieders religieuze hèr-komst! Maar al zingende ervaar je samen op weg te zijn naar een gemeenschappelijke toekomst.

Regelmatig draagt het Taizékoor bij aan de eredienst van de Fonteinkerk (zie de vermeldingen op deze pagina en de agenda op deze website). Soms zingen we in een gevangenis of ziekenhuis. Dinsdag om de veertien dagen oefenen we in de Fonteinkerk, van 19.30 uur tot 21.00 uur.

O ja, Taizé is een Frans woord; dus spreek uit als de Fransen: Tèzee- als in tènnis- en niet taaizee als in taai taai pop.

Wil je meer weten over het Taizé-koor? Neem dan contact op via email. De website van de Taizé-gemeenschap vindt u hier.

Tijdens de viering op Eeuwigheidszondag 2022, op 20 november, zong het Taizé-koor een lied uit Zuid Afrika. Het lied, met als titel Noyana, werd gezongen vlak voor het noemen van de namen van de overledenen. De betekenis luidt “One day we will meet in heaven”, op een dag ontmoeten we elkaar weer in de hemel.

Taizekoor Fonteinkerk 1
Taizekoor Fonteinkerk 4
Taizekoor Fonteinkerk 3
Taizekoor Fonteinkerk 2

Repetitiedata

aanvang 20:00 uur
12 en 26 september
3 en 24 oktober
14 en 28 november
12 december
16 en 30 januari
13 en 27 februari
12 en 26 maart
16 en 23 april
14 en 28 mei
11 en 25 juni

Optredens

Met enige regelmaat treedt het Taizé-koor op. Op dit moment zijn de volgende uitvoeringen bekend

* zondag 8 otkober, Fonteinkerk, Taizéviering
* zondag 10 december, Fonteinkerk, tweede zondag van Advent
* donderdag 28 maart, Fonteinkerk, viering Witte Donderdag

De foto’s die u op deze pagina ziet zijn gemaakt door Dick Westerveld en Wiebe Goslinga.
De videobeelden zijn onttrokken aan de livestreams van de Fonteinkerk en De Bron.

Optreden De Bron

Op zondag 15 december 2019, de derde zondag van Advent, verleende het Taizé-koor haar medewerking aan een viering in PG De Bron in Amersfoort. Hieronder vindt u een video-impressie van enkele liederen die het koor ten gehore heeft gebracht.

Beelden: PG De Bron.

Goodness is stronger than evil (beeld: PG De Bron)

De noche (beeld: PG De Bron)

Sjalom Aleichim (beeld: PG De Bron)