Taizé-reis 2023

Van 30 april tot en met 7 mei verbleven jongeren van de Protestantse Gemeente Leusden en de Protestantse Gemeente Amersfoort en Leusden in Taizé. Tijd voor een korte impressie, in tekst en beeld, geschreven door jongeren én begeleiders.

Taizé was zoals altijd: een verademing en een gezellige chaos tegelijkertijd. Maar de groep maakte het uniek.

Een groep van 11 jongeren (Bente, Berit, Frederieke, Janneke, Lianne, Pepijn, Berthil, Cathy, Marleen, Mart-Jan en Mare) en 3 begeleiders (Zwannie, Suzanne en ondergetekende), samen in een Flixbus en uren wachten op een Frans station, dat moet wel chaos worden zou je denken? Maar nee, juist een hechte groep krijg je, iets wat eenmaal in Taizé alleen maar versterkt werd.

Geleidelijk vond iedereen zijn plekje, letterlijk waar de tenten mochten staan, maar ook binnen de gespreksgroepjes en het corvee. Als begeleiding was het heel speciaal om een aantal van onze groep te zien opstaan na de dienst om in gesprek te gaan met broeder Aloïs, de prior van Taizé. Je zag ze per dag groeien, persoonlijk maar ook in hun band met God.

Wat op veel mensen indruk heeft gemaakt was het open en diepgaande gesprek met de Nederlandse broeder Sebastiaan op de donderdag. Vragen als ‘Bent u gelukkig?’, en anderen over zijn geloof en vertrouwen werden niet geschuwd. Wederom een moment waarop veel jongeren elkaar beter leerden kennen maar ook geïnspireerd raakten.

Tijdens de reis had niemand heimwee, maar eenmaal terug in Nederland wil iedereen terug naar die ene Franse heuvel…

Annemarie (Protestantse Gemeente Leusden)

Taizé: voor mij een van mijn meest indrukwekkende ervaringen.
Deze week heeft voor mij veel betekend. De stilte en regelmaat bracht mij sinds lange tijd écht tot rust. Het zingen van de taizéliederen met zo veel mensen voelde echt magisch. De bijbelintroductie van broeder Philip leerde mij om dieper naar bijbelteksten te kijken. Leeftijdsgenoten vertelden hun visie op vragen die al tijden door mijn hoofd zweven, wat mij nieuwe inzichten gaf. Hoe enorm ik van de taizéthee genoot na het werken bij Economat zal ik nooit vergeten! Daarnaast smulde ik van de lunch en het avondeten, want wanneer eet je in Nederland nou twee keer per dag een warme maaltijd? Zodra ik de kans krijg om Taizé om opnieuw te bezoeken, zal ik die met beide handen aangrijpen en ik hoop dat meer jongeren dat zullen doen!
Mare (Fonteinkerk)

De rapsessies op het toilet
Taizé heeft zoals veel plekken ook een tijd waarop iedereen verzocht wordt om te gaan slapen of in elk geval naar dienst slaapplek te gaan. Op dat moment gaat iedereen dus naar dienst tent of barak om een tandenborstel en tandpasta op te halen. Het is dan ook niet gek dat je vaak dezelfde mensen tegenkomt op de toiletten om tanden te poetsen. Daar kwamen Mees, Stijn, Mart-jan en ik elkaar dan ook vaak tegen. Mees studeert communicatie, maar is in zijn vrije tijd ook rapper. Mart-jan en mees waren dan ook (bijna) elke avond ‘’bars’’ aan het verzinnen bij de wastafels. Er is zelfs één avond een muziekquiz geweest met Mees als host (Mart-jan heeft ons compleet ingemaakt). Zelf in de ochtend was het raak, want iedereen gaat natuurlijk naar de ochtenddienst (8:15). Zo heb ik zeker 4x per dag mensen horen zingen (of rappen)!
Pepijn (Fonteinkerk)

Wekker gaat, wakker worden, van het uitzicht genieten,
zingen, stilte, zingen,
brood, chocola en thee, bijbelintro broeder, gesprekken, kaarten, spelletjes
zingen, stilte, zingen,
warme lunch, stiltetuin, corvee, goede gesprekken bij de thee, taize-twister, diner,
zingen, stilte, zingen,
nog meer zingen, oyak en dan weer bed in

Taizé was een mooie ervaring, voor veel van de groep eindelijk de tijd voor ontmoeten en echt ont-moeten.

Suzanne