Muziek en Ontmoeting: Diederik Blankesteijn

11feb12:00Muziek en Ontmoeting: Diederik BlankesteijnZomerzonverlangen op drie instrumenten

Details van het evenement

Midden in de Nederlandse februarimaand klinkt er zonnige muziek uit Frankrijk en Italië, op drie verschillende toetsinstrumenten: het klavecimbel, de piano en het orgel. Het poëtische stukje ‘Les Barricades Mystérieuses’ van François Couperin brengt de eigenheid van elk instrument aan het licht. Van dezelfde componist klinken ook delen uit een kleurrijke orgelmis. Geïnspireerd door muziek van Couperin schreef Maurice Ravel de pianocyclus Le Tombeau de Couperin, waar een deel uit klinkt. Uitgesproken zonnig is ook de muziek van Vivaldi, die voor Johann Sebastian Bach een inspiratiebron was. Bach bewerkte verschillende concerti van Vivaldi voor toetsinstrumenten en schreef zelf ook een concerto ‘nach Italiaenischen Gusto’.

U bent van harte uitgenodigd om dit mooie en gevarieerde concert bij te wonen met vrienden, familie, buurtgenoten en kennissen! Aansluitend kunt u napraten onder het genot van een eenvoudige lunch.

Over Diederik Blankesteijn
Diederik Blankesteijn (1996) is concertorganist, kerkmusicus en muziekdocent. Hij studeerde orgel aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jacques van Oortmerssen, Matthias Havinga en Pieter van Dijk. Het eindexamenconcert waarmee hij in 2021 zijn studie afsloot, werd beoordeeld met een 9,5. Hij is breed georiënteerd als klavierspeler en volgde ook lessen piano (bij Frank Peters en Wouter Bergenhuizen), basso continuo en improvisatie (bij Miklós Spányi en Rien Donkersloot) en klavichord (bij Menno van Delft).

Diederik won prijzen op verschillende orgelconcoursen. In 2022 werd zijn orgeltranscriptie van de pianosonate van Franz Liszt uitgegeven. Diederik is cantor-organist van de Lutherse Kerk in Utrecht. Als kerkmusicus is hij daarnaast actief in onder andere de Grote Kerk in Nijkerk, de Fonteinkerk in Amersfoort en bij de stichting NijKerkmuziek. Als muziekdocent is hij zowel privé actief als op muziekschool De Muzen in Veenendaal.

De website van Diederik vindt u HIER.

Aanvang: 12 uur
Zaal open: 11:30 uur
Na afloop gelegenheid tot napraten.

(Zondag) 12:00(GMT+01:00)

Get Directions