digitale fontein

Digitale media: symposiumprogramma

Zaterdag 4 september 2021, een uitverkochte Fonteinkerk, mensen niet alleen uit Amersfoort maar uit het hele land. Oud en jong, professional en belangstellenden. Het programma van die dag vindt u hieronder.

Deel 1 VALSE PROFEET OF REDDENDE ENGEL

9:30 – 11:00 De gevestigde orde aan het woord en met elkaar in gesprek

René de Reuver scriba generale synode: “Gods Geest breekt en bouwt de vorm van de woordverkondiging”. De Reuver zet ook video in, HIER ziet u een voorbeeld. Hoe ziet de synode de rol van de Kerk, zowel in het coronatijdperk als daarna. Wat is eigenlijk de rol van de Kerk in het maatschappelijk debat? Laat de synode genoeg van zich horen? Via de media, waarbij het ook nog gehoord wordt?

Mirella Klomp, universitair hoofddocent, expert op het gebied van christelijke rituelen in de populaire cultuur, waaronder The Passion. Wat is de publieke betekenis van die hervertelling op televisie, met popsongs en bekende Nederlanders? Met deze multimediale benadering worden er in ieder geval ruimtes geboden waarin Nederlanders publiekelijk kunnen reflecteren op belangrijke identiteitskwesties, zoals de rol van christelijk erfgoed in een zogenaamd seculier tijdperk.

Remmelt Meijer, theoloog, kerkbegeleider, pionier: “Wij hebben last van ‘gestolde vormen’. Is de preek wel de vorm voor een live-stream?” Meijer duikt dieper in de verhalen van kerkverlaters. Daarbij valt hem één ding op: ze zijn op zoek naar iets wat je juist in de kerk zou moeten vinden…

Elk van deze drie sprekers maakt in 10 minuten een statement. Dan is er een forumdiscussie met deze drie, de (digitale) zaal wordt uitgenodigd zich in het gesprek te mengen.

Deel 2 VALSE PROFEET OF REDDENDE ENGEL

11:30 – 13:00 Amersfoorters aan het woord en met elkaar in gesprek

Leo Koffeman is vooral nieuwsgierig of en hoe een kerk echt present kan zijn in de digitale wereld. Als theoloog heeft hij tientallen jaren gewerkt in de kerk, en vooral ook veel nagedacht en geschreven over wat ‘kerk’ kan betekenen. Kun je een internet-community echt vergelijken met een kerkelijke gemeenschap? Hij heeft daar wel een paar kritische vragen bij te stellen, maar laat zich graag verrassen.

Rolinka Klein Kranenburg is pionierend predikant in de Amersfoortse Veenkerk: “De registratie van een kerkdienst is voor de kijker thuis totaal niet boeiend. Dus daar is winst te behalen. Liturgie is niet meer alleen in de ruimte, maar ook in beeld te gieten.” Welke vormen hebben de toekomst als het gaat om de kerk? HIER ziet u Rolinka in beeld.

Kees-Jan Mulder is filmmaker, theoloog, facilitator in participatory video. Zijn passie en liefde voor God blijven met kop en schouders bovenaan staan. “Mijn ultieme uitdaging is een film maken waarin iemand zonder enige religieuze antennes iets ervaart van hoe het is om christen te zijn”. HIER ziet u Kees-Jan in beeld.

Deel 3 VALSE PROFEET OF REDDENDE ENGEL

13:45 – 17:00 WORKSHOPS VAN DE NIEUWE LICHTING

Felix Govers: Move naar Instagram? Felix maakt serieus werk van jongeren en kerk. Vanuit MOVE community brengt hij jongeren via sociale media weer in aanraking met het christelijk geloof. Zo creëerde hij een Instagram-account dat binnen twee jaar groeide tot vijftienduizend volgers, gemiddelde leeftijd 24 jaar, maandelijks bereik vijftigduizend mensen. Kortom; de groep die juist niet in de kerk zit. Hoe doet Felix dat? Hoe werken die sociale media? Waar moet je voor uitkijken?

Eric van den Berg: Camera! Loopt! Kerken zijn behoorlijk ervaren met livestreams. Iedereen kent successen en bloopers. Onder leiding van online expert Eric van den Berg verkennen wij welke vormen van livestreams de kerken hebben ontdekt en wat zijn de do’s en dont’s voor of achter de camera. Met speciale aandacht aan interactie in diensten.

Doke Hoekstra: Digitale presentie van de kerk in de publieke ruimte. Leo Koffeman ging eerder in een podcast in gesprek met zijn zoon en bevraagt nu Doke Hoekstra van Holy Hub, “een open community waar we ons bewegen tussen trends, taboes én de tien geboden. Een plek voor zingeving en inspiratie”. Naast inspirerende teksten, worden ook cursussen aangeboden. Holy Hub, over missie, massa, mindset en media. Kan een kerk ook een digitale community worden?

Daan Molenaar: Dient gemak de mens? Daan werkt voor de EO en bedenkt, ontwikkelt en pitcht televisieformats, podcasts en digitale concepten. Hij is inhoudelijk, innovatief en wil verbinden. Daan is uitgesproken. “Een livestream is een slap aftreksel van een kerkdienst. Laat mensen in vredesnaam naar de kerk komen. Maar met podcasts kun je duizenden mensen extra bereiken.” Daan ontwikkelde podcasts die bij de best-beluisterde van Nederland horen, zoals de Bijbelpodcast Eerst dit. Aan de hand van het woord ‘gemak’ neemt hij ons (interactief) mee in de kansen en bedreigingen van kerk in de digitale tijd.