Expositie De Vuurvogel

26febDe hele dag25meiExpositie De VuurvogelExpositie in de Fonteinkerk

Details van het evenement

Het raadsel van De Vuurvogel

Misschien is het u opgevallen, in de hal van Huis van Zuid hangt een kunstwerk van ons gemeentelid Dick Westerveld. Dit werk, De Vuurvogel, maakt deel uit van een kleine expositie in Huis van Zuid. De expositie is geprogrammeerd tussen de onlangs beëindigde expositie van Andries Fidder en de expositie die eind mei van start gaat.

Het schilderij De Vuurvogel was het eindexamenwerk van Dick aan de kunstacademie. Het is vernoemd naar een Russische legende, waar de Russische componist Igor Stravinsky een muziekstuk over schreef en later ook een balletstuk werd. Meer werk van Dick is te zien in de hal van Huis van Zuid en de Oostkamer.

In de Westkamer hangt een affiche dat een relatie heeft met het werk van Dick: er is een gemas­kerde, dansende vrouw te zien. Het betreft een van de afbeeldingen die Marc Chagall maakte voor het ballet De Vuurvogel. De vraag luidt dan ook: is zij de vuurvogel of een andere speler in het ballet? Meer informatie over Chagall en de Vuurvogel bracht AVRO-TROS in een documentaire. Via deze LINK kunt u de documentaire terugkijken.

De expositie is te bezoeken tijdens de Stiltemomenten, van maandag tot en met vrijdag tussen 19:00 en 20:30 uur en op zondagmiddag tussen 14:00 en 16:00 uur. De Fonteinkerk is tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer in gebruik als stemlocatie, van zondag 14 tot en met woensdag 17 maart komen de Stiltemomenten te vervallen.

Meer informatie? Neem via het CONTACTFORMULIER contact op met de Kunstcommissie.

Vuurvogel

26 Februari 2021 - 25 Mei 2021 (De hele dag)(GMT-11:00)

Get Directions