Muziek en Ontmoeting: When Birds Come Back

26mei12:00Muziek en Ontmoeting: When Birds Come BackMuziek en Ontmoeting: When Birds Come Back

‘Hope’ is the thing with feathers
That perches in the soul
And sings the tune without the words
And never stops at all

‘Hoop’ is dat ding met veren, schreef Emily Dickinson in achttienhonderd-zoveel.

Dat ding met veren – bontgekleurde hartstochtelijke verschijningen: vogels, engelen, courtisanes met verentooien. In dit programma komen ze allemaal voorbij. Van expressionistische engelen die in Schönbergs Friede auf Erden de hoop op vrede brengen, langs zwaluwen en spreeuwen die in Shaws compositie een nest vinden voor hun jongen, naar de troost – de zuster van de hoop – die aan Hugo Wolf verschijnt wanneer hij luistert naar het ruisen van het bos.

Hoop. Hoe eenvoudig kan het zijn? We hebben een programma samengesteld met bont-gevederde werken die verbondenheid met de natuur ademen, vol hoop, troost en niet te vergeten hartstocht. Met een diep verlangen naar wilde nachten, een hart dat opspringt bij de eerste zwaluw, of de haartooi van een schoonheid die in vervoering brengt. Het vraagt om dromerij. Om één bij en een klavertje, die een heel veld omtoveren in een bloeiende weide.

Kamerkoor Venus zingt onder leiding van dirigent Krista Audere op 26 mei een try-out van When birds come back. U bent welkom vanaf 11.30 uur in de Fonteinkerk, Robert Kochstraat 2-4, 3817 JM Amersfoort. Het concert begint om 12 uur en na afloop is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten onder het genot van een eenvoudige lunch.

Programma onder voorbehoud:
Louis Andriessen          Un beau baiser
Rudolf Escher               Songs of Love and Eternity
Jean Françaix               Troix poèmes de Paul Velery
Ton de Leeuw              Prière
Arvo Pärt                     Magnificat
Caroline Shaw              And the swallow
Arnold Schönberg        Friede auf Erden
Pierre Villette               Hymne à la Vierge
Hugo Wolf                    Sechs geistliche lieder (Eichendorff), delen II, III en V

Venus zingt When birds come back op 8 juni 20u in Utrecht in het Stadsklooster en op 9 juni 15u in de Maartenskerk in Doorn. Ga voor meer informatie naar www.kamerkoorvenus.nl

Aanvang: 12 uur
Zaal open: 11:30 uur
Na afloop gelegenheid tot napraten.

26 Mei 2024 12:00(GMT+02:00)