De Fontein: Vrede in crisistijd

Deze week is het Vredesweek. Het is 75 geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde, maar ook 75 jaar geleden dat Dietrich Bonhoeffer werd opgehangen. Bonhoeffer was Duits kerkleider, theoloog, verzetsstrijder en hij wist dat de mensen steeds minder naar de kerk gingen. Jelle Koolstra praat hierover met Kees van der Zwaard, Leo Koffeman en Channa Ridderbos.

Kees van der Zwaard (1962) is theoloog, studentenpredikant in Utrecht, theatermaker van een voorstelling over Dietrich Bonhoeffer. Komende zaterdag treedt hij op in de Fonteinkerk – voor een uitverkocht huis – met Wie ben ik. In deze video vertelt hij over de voorstelling.

Leo Koffeman (1948), is emeritus-hoogleraar, scriba van de Fonteinkerk. Hij volgt Dietrich Bonhoeffer al sinds jaar en dag en vindt met name zijn overwegingen over secularisatie fascinerend. Bonhoeffer was zijn tijd ver vooruit.

Channa Ridderbos (1991) had als jong meisje een kistje naast haar bed met schriftjes en een dagboek. Nu is het een oude typemachine in de vensterbank van haar raam waar ze graag mee werkt. Op 11 september jl. verscheen haar eerste dichtbundel Dichter bij. Channa vangt graag woorden, flarden, zinnen, blikken en verhalen.

De Fontein is een samenwerking van de Fonteinkerk Amersfoort met EVA, de regionale publieke omroep van Eemland.
Regie: Damian Nikkels
Camera: Rick Roos, Severn Teunissen
Samenstelling: Leo Koffeman en Jelle Koolstra

Wilt u meer lezen over Dietrich Bonhoeffer? Op Wikipedia vindt u een uitgebreid portret, ook zoeken op Google levert een schat aan informatie op.

gemeente