Oliebollen bakken

Als met Oudjaarsdag voor de 9e keer oliebollen worden gebakken, dan kun je gerust van een traditie spreken. En met een oogst van zo’n 1.500 oliebollen én een opbrengst van ruim € 1.900,- kun je ook van een succes spreken. Wat gaat er schuil achter dit verhaal?

Na een voorbereiding van een uur of acht op 30 december is het team op Oudjaarsdag al vroeg aan de slag. Want ga maar na, om uit 79 pakken oliebollenmix, 18 kilogram rozijnen en 20 liter zonnebloemolie smaakvolle oliebollen te bakken heb je wel even nodig. Het bakteam, Ko, Loes, Marga, Gerrit, Jan en Ria, stond in de keuken om te bakken, beslag te maken en af te wassen. Om 10 uur startte de verkoop en waren de gastvrouwen Roeleke, Wilma en Cobi druk met koffie of chocolademelk schenken, oliebollen serveren en bestellingen afhandelen.

In de periode voorafgaande aan Oudjaarsdag speurt Ko supermarkten af naar de meest gunstige prijzen en koopt gericht in.

Moe maar voldaan sluit het team de dag traditioneel af met een glas glühwein. Wat rest zijn heerlijke oliebollen, een flinke bijdrage aan het onderhoud van de vloerverwarming van de kerkzaal en -gedurende enkele dagen- een kerk met baklucht.

OliebollenTeam, dank voor jullie inzet!

kerkbalans 2020