Tieners maken radio/tv tegen eenzaamheid

Op Goede Vrijdag 2 april komen jongeren uit Amersfoort en Leusden in actie tegen eenzaamheid. Onder het motto Standby & Standup willen ze voor mensen opstaan en hulp bieden. Daarbij is het paasevangelie de inspiratie. Overdag worden tientallen mensen bezocht die eenzaam zijn; van een ‘vergeten oudere’ tot een ‘geïsoleerde jongere’. Vanaf 19:00 wordt in een live radio/televisieprogramma (EVA) verslag gedaan van deze activiteiten, lokale artiesten treden live op en met gasten wordt ingegaan op een ‘eenzaam corona-jaar’. Burgemeester Lucas Bolsius opent om 19:00 het programma. Vlak voor middernacht (Stille Zaterdag) wordt het afgesloten door de burgemeester Gerolf Bouwmeester van Leusden.

Veel live optredens
In het programma treden tal van artiesten op: Iris Noëlle, Wudstik (beiden bekend van The Voice), zanger/componist Jason DeGraw, dichter/zanger Twan Vet, pianist/componist Ron Adelaar, zangeres Annemarie Houkes en kerkorganist Henk Veldman. De uitzending wordt georganiseerd door jongeren uit de Fonteinkerk (Amersfoort) en Dorpskerk/Marcuskerk (Leusden) en is te beluisteren op EVA 89.2 FM/ 105.2 FM en te zien op amersfoort.eemland1.nl en het tv-kanaal van EVA op de kabel.

En gemeenteleden kunnen meedoen. U kunt uw favoriete plaat aanvragen voor vijf euro. (Mag meer, maar wij willen niet overvragen). Zondag zijn wij in de kerk om uw verzoekje te noteren. Maar het kan zijn dat wij u bellen… en u kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen. Daarnaast mag u natuurlijk ook meedoen met onze muziekbingo! Kijk voor meer informatie, doneren en bingokaarten op www.standbystandup.nl.

En waarom doen de jongeren mee? Hieronder hun antwoorden
Maura: Ik doe mee omdat ik het erg zielig vind voor de mensen die alleen zijn en ik daar probeer een steentje bij te leggen
Bente: Ik doe mee omdat ik het belangrijk vind om anderen te laten weten dat ze er niet alleen voor staan
Janneke: Ik doe mee omdat het belangrijk is naar anderen om te kijken en ze te steunen
Bas: Ik doe mee omdat veel mensen in deze tijd eenzaam zijn en ik hoop dat we die mensen wat steun kunnen geven
Dagmar: Ik doe mee omdat ik het belangrijk vind om ervoor mensen te zijn die zich eenzaam voelen en dan iets voor ze te kunnen doen.
Caspar: Ik doe mee omdat ik hét belangrijk vind dat mensen die alleen zijn ook aandacht krijgen
Simon: Ik doe mee omdat ik het belangrijk vind om iets te doen voor mensen die eenzaam zijn of zich eenzaam voelen!
Pepijn: Ik doe mee om mensen een leuk en gezellig uur te geven. En omdat zeker in deze tijd er veel mensen alleen zijn en met een leuke radio kan dat verholpen worden. Ook is het super leuk en gezellig. En je steekt er wat van op
Suzanne: Ik doe mee omdat ik het belangrijk vind dat we iets voor elkaar blijven doen, zeker in deze tijd. En ik vond de vorige jaren zo gezellig dat ik het nog wel een keer mee wou maken
Berit: Ik doe mee omdat ik graag de mensen iets wil geven waar ze enthousiast en blij van worden, en te vermaken met gesprekken, muziek en meer
Mare: ik doe mee omdat ik het leuk vind om iets te doen met Pasen, om zo wat meer contact te hebben met andere jongeren en om iets voor anderen te kunnen betekenen!
Frederieke: ik doe mee omdat ik voor mensen in deze tijd iets leuks wil doen en ze daarmee ze blij wil maken.

Meer over ToZ lees je HIER. Wil je meer informatie over ToZ, stuur dan een e-mail.

zieletijdDs. Wim Verschoor