Paasviering

Weet u wie goed Pasen kunnen vieren? Duitsers. Die zag u misschien niet aankomen, maar het is toch echt zo. Zeker in de zeventiende/achttiende buitelden de euforische paascomposities over elkaar heen van nu nog bekende componisten, maar ook van veel componisten wiens roem nu enigszins tanende is. Met Pasen krijgt de Duitse componist Johann Kuhnau in de Fonteinkerk ruim het podium: we zingen en spelen dan zijn cantate “Christ lag in Todesbanden”. Een sprankelende, bijna uitdagende compositie waar de dood met vele ‘alleluia’s’ de deur uitgebonjourd wordt.

Henk Veldman speelt aan het einde van deze viering ook nog het fenomenale orgelwerk van Bach met dezelfde titel (Bach was overigens de opvolger van Kuhnau in de Thomaskirche, dus ze hebben ook in dat opzicht wel wat gemeen). Ik zou voor die muziek alléén al komen. Al ben ik stiekem ook wel benieuwd hoe onze predikant ons dit jaar weer de risus paschalis (de Paaslach) gaat ontlokken. Oh ja, ik zou het bijna vergeten: deze viering wijden we ook ons gereviseerde clavecimbel in. Al met al een bijzonder feestelijk gebeuren zou ik zeggen!

Marnix Ruiter