Kerkzaal en gebouwen

Hoe gaat het met het onderzoek naar de gebouwen?
Weet u het nog? We onderzoeken hoe onze gebouwen het best passen bij de Fonteinkerk Vitaal thema’s:
1) Gericht op God.
2) Gericht op elkaar
3) Gericht op de ander.
4) Fonteinkerk als Pleisterplaats.

Maar ook hoe we onze gebouwen kunnen verduurzamen en moeten aanpassen aan de kleinere omvang van onze gemeente. Daartoe onderzoeken we twee mogelijkheden:

1) we gaan zoveel mogelijk ‘activiteiten’ (eredienst, ontmoeten, vergaderen, enz.) onderbrengen in het huidige Huis van Zuid. Met een kerkzaal op de plaats van het huidige kinderdagverblijf. Op de plek van de huidige kerkzaal komen dan nieuwbouwwoningen: dit noemen we Scenario I.

2) Precies omgekeerd: We gaan zoveel mogelijk ‘activiteiten’ onderbrengen in de verduurzaamde en verbouwde huidige kerkzaal (behoud huidige kerkzaal, een extra verdieping middenin de kerkzaal), en bouwen nieuwe woningen op de plek van Huis van Zuid: dit noemen we Scenario II.

Na een verkennende studie door een onderzoeksbureau uit Rotterdam (Witteveen&Bos/COUP, doet veel voor de PKN) begin 2024, doen we sinds 1 juni het vervolgonderzoek met een architecten/adviesbureau uit Amersfoort: AGNOVA. We hadden behoefte aan een bureau met een goed netwerk in Amersfoort en ervaring met de aanpak van bestaande kerkgebouwen (o.a. het plan voor de Emmauskerk). Met dit bureau hebben we onlangs een verkennend gesprek gehad met de gemeente Amersfoort. Op basis daarvan worden nu verschillende mogelijkheden uitgewerkt (globaal en op hoofdlijnen) die ook financieel worden doorgerekend om de haalbaarheid te toetsen (een minimaal sluitende exploitatie). Komende maand praten we ook de PGA, het College van Kerkrentmeesters, bij over wat we aan het doen zijn. Als we ook van de gemeente Amersfoort vernemen wat er wel en niet mag, is het hoog tijd u als gemeente te informeren, hopelijk in september. U hoort nog via Infontein wanneer we dat gaan doen.

Namens de Verkenningsgroep Gebouwen (met daarin: Margriet Drent, Jan-Paul Griede, Wiebe Goslinga, Pieter Graaff, Marco van de Hoek, Ko van der Ham, Wiebo Spoelstra en..)
Koos Koolstra

Hoe ziet een kleinere kerkzaal eruit, hoe ‘voelt’ dat?
In de onderzoeken die we doen naar passende gebouwen voor onze Fonteinkerk-Vitaal-gemeente (in de toekomst), gaan we uit van een kerkzaal met ongeveer 150 zitplaatsen. In zowel het plan voor ‘kerken’ op de plek van Huis van Zuid (Scenario I), als het plan te gaan ‘kerken’ in de verbouwde huidige kerkzaal (Scenario II) is dat een uitgangspunt.

Om een indruk te krijgen hoe dat ‘voelt’ en werkt, willen we tot aan de gemeentezondag van 22 september experimenteren met het houden van de eredienst voorin de kerkzaal. Ongeveer 150 zitplaatsen met banken tot ongeveer aan de nooduitgang aan de zijkant. Bijkomend voordeel is dat we de overige ruimte in de kerkzaal kunnen inrichten voor het houden van koorrepetities en ontmoeting (hoeft Fahmi niet meer met stoelen te sjouwen).
We gaan het voor het eerst ervaren in de dienst van as. zondag 21 juli. Schrikt u dus niet, u zit veel meer vooraan en dichter bij elkaar dan u gewend bent. Misschien moet u weer op zoek naar een ‘vast plekje’, maar we hopen dat u het er voor over hebt. Voor onze predikanten is het ook wel zo prettig. We horen vanzelf wat u ervan vindt, ook door er een paar weken aan te wennen. We hopen op veel reacties!

Namens de Verkenningsgroep Gebouwen (met daarin: Margriet Drent, Jan-Paul Griede, Wiebe Goslinga, Pieter Graaff, Marco van de Hoek, Ko van der Ham, Wiebo Spoelstra), een goede zomer gewenst,
Koos Koolstra

Henk Veldman