digitale fontein

Digitale media: over ons

Overal zijn kerken op zoek naar manieren om mensen, binnen en buiten hun gemeente, digitaal te bereiken. Dat is mogelijk in tijden van de nieuwe media en noodzakelijk in tijden van corona. De Fonteinkerk deed het afgelopen seizoen experimenten: een praatprogramma over Bonhoeffer en bevrijding, een kinderprogramma met een tijdmachine en een herdenkingsprogramma ter gelegenheid van Allerzielen. De video’s werden vertoond in de kerk, gepubliceerd op de website en uitgezonden via de lokale publieke omroep.

Koos Koolstra daarover: “Creatieve programma’s. Het laat zien waar wij in de (Fontein)kerk relevant zijn. Maar ook lastig om genoeg mensen te krijgen om dit op een kwalitatief goede manier te maken.”
Leo Koffeman: “De video’s laten zien dat er een wereld te winnen is op het gebied van aanwezigheid in de digitale wereld. En is dat niet precies waar het om gaat in het evangelie: de wereld winnen?“
Jelle Koolstra: “Als de mensen niet meer naar de kerk komen, moet de kerk naar de mensen. En de kerk zal daardoor veranderen. Daar is niks mis mee. Dat is uitdagend en verrassend. Maar hoe krijgen wij de neuzen dezelfde kant op?”

De initiatiefnemers

digitale fontein over ons

Koos Koolstra, voorzitter kerkenraad Fonteinkerk, contactadres van de gideonsbende
Met het symposium willen wij samen ontdekken hoe digitale media kunnen bijdragen aan de vitaliteit van de kerk. Sterker, onmisbaar worden in het verbinden van jong en oud, met elkaar en met God.

Leo Koffeman, scriba (secretaris) algemene kerkenraad, emeritus-hoogleraar en -predikant, blogger van dienst
Mij gaat het er bij dit symposium om te ontdekken of en hoe we als kerk echt aanwezig kunnen zijn in de digitale wereld. Spannend!

Jelle Koolstra, betrokken bij de Fonteinkerk en de media, presenteert het symposium
Met het symposium (en vooral ook in de aanloop naar het symposium toe) moeten wij agenderen, experimenteren en mobiliseren. Om de kerk een toekomstperspectief te geven.

Martien Hoekzema, hoofdredacteur van de Drieluik, communicatieadviseur Protestantse Gemeente Amersfoort
Voor mij is het belangrijk dat we met elkaar verbonden zijn, op welke manier dan ook. Als kerken onderling, maar ook als kerkleden en wereldburgers. Tijdens het symposium ontdekken we hoe de digitale wereld hierin een rol kan spelen. Ik ga graag mee op ontdekkingsreis! Op naar de verbinding.

Bert Molenkamp, ouderling-Kerkrentmeester
Omdat de kern van onze boodschap in de huidige samenleving kan worden verstaan is het van belang om in vormgeving mee te bewegen. In beeld en taal door mensen begrepen kunnen worden: het vraagt ook een digitaal kanaal!

Koos, Leo, Jelle, Martien, en Bert zoeken mensen die verder kunnen helpen. Hun ambitie: een gideonsbende! Niets meer, niets minder.