De Protestantse Wijkgemeente Fonteinkerk – Vierplek Emmaüskerk in Amersfoort zoekt een:

Predikant 1.0 fte

Wij zijn een actieve en veelkleurige wijkgemeente, die samen spoorzoekt naar God. Een gemeente met een kloppend, warm hart. Die een plek wil zijn voor jong en oud, gericht op de ander, op de wijk en de wereld. Aan deze visie bouwen we met elkaar, stap voor stap. Kun jij jong en oud inspireren en Bijbelse verhalen en rituelen koppelen aan de tijd van nu? En houd jij van beweging creëren en verbinden? Dan willen we graag met je kennismaken!

PKN-gemeente Amersfoort cmyk
pictogrammen-2023-startzondag-

Wie zijn wij?

De Fonteinkerk-Vierplek Emmaüskerk is sinds 1 januari 2024 één wijkgemeente op twee locaties: rondom de Fonteinkerk in de wijk Leusderkwartier en rondom de Emmaüskerk in de wijk Soesterkwartier. Voor onze wijkgemeenschap geldt: iedereen is welkom en je mag zijn zoals je bent. We zijn nieuwsgierig naar elkaar. We hebben het hoofd in de wolken en de diaconale mouwen opgestroopt. Als Groene Kerk zetten we ons actief in voor de goede schepping. Ontmoeting staat bij ons centraal, op zondag en ook doordeweeks. We willen ons geloof van betekenis laten zijn in ons leven en voor de samenleving.

We zijn reisgenoten in het spoor van Jezus. We willen geraakt worden, door God en door elkaar. En we willen een open en dynamische pleisterplaats zijn in onze wijken. We zijn verbonden door het geloof, de Bijbel is onze bron. De manier waarop we vieren is veelkleurig: voor verschillende doelgroepen en met meerdere liturgische mogelijkheden. Wil je meer beeld krijgen bij ons? Klik hier voor onze filmpjes: de Fonteinkerk en de Emmauskerk.

Wie ben jij?

In onze vieringen laat jij Bijbelverhalen van betekenis zijn voor levensvragen van jong en oud. Je weet vanuit een persoonlijk geloof in God de gemeente te inspireren en uit te nodigen tot bezinning. Je bent taalgevoelig, zet (oude en nieuwe) rituelen in en bent creatief in het initiëren en begeleiden van nieuwe vormen van vieren.

Je bent luisterend, troostrijk en inspirerend aanwezig bij belangrijke levensgebeurtenissen van gemeenteleden en anderen die hierom vragen.

Als maatschappelijk betrokken theoloog heb je een visie op kerk-zijn en christen-zijn in een veranderende samenleving, waarin de vraag naar zingeving klinkt. Je weet (jonge) mensen en jonge gezinnen binnen en buiten de gemeente te betrekken. En verbinding tussen verschillende generaties tot stand te brengen. Je daagt de gemeente uit tot kerk zijn in de wijk, de stad en de wereld. Vanuit deze visie weet je ook de diaconale teams te inspireren. Je hebt kennis van maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen in de wijk, de stad en daarbuiten.

Je bent een ambassadeur van ons beleidsplan ‘Fonteinkerk Vitaal’ en de visie ‘Vierplek Emmaüs’. Je maakt duidelijk waarom we doen wat we doen. Je ziet talent en stimuleert en faciliteert. Je legt verbanden tussen verschillende initiatieven, bent flexibel en inspirerend bij het zetten van stappen binnen ons ontwikkelproces.

We zijn onderdeel van de protestantse gemeente Amersfoort (PGA). Je neemt daarom actief deel aan PGA-activiteiten en draagt bij aan ontwikkelingen in de PGA, het ministerie van predikanten en de dialoog met andere geloofsgemeenschappen.

Wat maakt deze vacature aantrekkelijk?

We zijn een prettige en warme gemeente om in te werken. Een gemeente met trouwe ouderen en wijze jongeren. Waar veel mogelijk is door het aanwezige talent en de vele actieve gemeenteleden. We zoeken geen ‘schaap met vijf poten’, want je kunt niet alles. Wij ook niet, maar samen kunnen we veel! Ook in samenwerking met de andere kerken in Amersfoort en de PGA.

Last but not least: je mag werken in een heel mooie stad. Amersfoort is in 2007 gekozen tot de groenste stad van Nederland en in 2023 tot de beste stad van Europa!

logo-city-of-the-year-rood-705×264-1

Ben je nieuwsgierig geworden en herken je je in het geschetste profiel, dan kun je (tot uiterlijk 24 mei 2024) je motivatie en cv sturen naar beroepingscommissie@fonteinkerk-amersfoort.nl. Wil je meer informatie? Bel dan met één van de contactpersonen van de beroepingscommissie: Tim Prinzen (06-4020 0644) of Margriet Drent (06-4101 3252).

Achtergrondinformatie

De complete profielschets van de predikant die we zoeken vind je in deze link. Kijk op onze beide websites om te zien wie we zijn en wat we doen:
www.fonteinkerk-amersfoort.nl en www.emmauskerk-amersfoort.nl

Lees hier meer over ons beleidsplan ‘Fonteinkerk Vitaal’ en de visie ‘Vierplek Emmaüs’.