Reina van Mourik geridderd!

Lintjesregen voor Reina van Mourik

Op vrijdag 24 april werd Fonteinkerklid Reina van Mourik geëerd met een benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Reina ziet haar brede inzet voor kerk en samenleving niet als vrijwilligerswerk, maar als een geloofsopdracht die zij kreeg bij haar belijdenis. Alles wat zij deed en nog doet is gericht op verbinding, op het bevorderen van de eenheid van gelovigen, het stimuleren van de onderlinge samenwerking binnen de PGA. Speciaal voor haar werd een feestelijke receptie georganiseerd in het Huis van Zuid in de Fonteinkerk.

Reina werd in 1977 lid van het moderamen van de Algemene Kerkenraad PGA en evangelisatie-ouderling voor de Protestantse Gemeente Amersfoort (PGA) in de Fonteinkerk. Van 1980 tot 1986 was ze voorzitter van de Structuurcommissie, daarna vier jaar interim-voorzitter van de wijkkerkenraad. In 2006 stond zij als plaatsvervangend voorzitter van de voorlopige Algemene Kerkenraad aan de wieg van de Protestantse Gemeente Amersfoort (2010). Van 2018 tot op heden zit zij de commissie Communicatie voor. Zij ontving in 2018 de gouden PKN-penning voor meer dan dertig jaar ambtsdragerschap.

Maar ze zette zich al die jaren ook breder in. In de jaren 80 organiseerde zij landelijke dagen over geloof en psychiatrie en richtte een voorloper op van de stichting In Perspectief. Ze was voorzitter van het eerste Europese congres over familieleden van mensen met een psychische aandoening en betrokken bij de oprichting van EUFAMI, een internationale non-profit federatie. EUFAMI behartigt de belangen van deze verwanten bij relevante instituten en de Europese Unie namens 39 landelijke organisaties. Reina was secretaris van 1992 tot 2013. Van 2017 tot 2022 was ze interim-voorzitter van Stichting Inloophuizen Amersfoort (SIA). Vanaf 2013 tot op heden is zij voorzitter van Inloophuis Schothorst, ze zorgde o.a. voor een nieuw onderkomen.