De Fontein, een samenwerking van de Fonteinkerk en Omroep Eva

De FonteinOnder de naam De Fontein voeren de Fonteinkerk en de regionale omroep EVA dit najaar vier experimenten uit. Experimenten met uitzendingen gemaakt door de mensen van de Fonteinkerk, uitgezonden via de publieke lokale omroep. De Fonteinkerk probeert op die manier de kerk breder toegankelijk te maken. Zeker in tijden van corona extra van belang. De volgende uitzendingen zullen gezamenlijk worden geproduceerd:

1. Kees van der Zwaard, een voorstelling over Bonhoeffer ter gelegenheid van de vredesweek (19-26 september). Een praatprogramma over geloof in crisistijd
2. Kinderen reizen door de tijd naar figuren uit het oude en het nieuwe testament (oktober)
3. Mensen die afgelopen jaar overleden zijn, in verband met de laatste zondag kerkelijk jaar, allerzielen, (november)
4. Kerst, mogelijk Kerstdienst, ChristmasCharols, musical, nieuwjaarswensen… (december)

Hiernaast ziet u een sfeerbeeld van de opnamen van een van de video’s.

Na deze experimenten evalueren wij in januari 2020 met EVA en concluderen wij voor een vervolg. Wilt u meer weten over dit initiatief? Vul dan het contactformulier van deze website in.

Vrede in crisistijd

In 2020 is het 75 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde, maar ook 75 jaar geleden dat Dietrich Bonhoeffer werd opgehangen. Bonhoeffer was Duits kerkleider, theoloog, verzetsstrijder en hij wist dat de mensen steeds minder naar de kerk gingen. In het kader van de Vredesweek 2020 praat Jelle Koolstra hierover met Kees van der Zwaard (theoloog, studentenpredikant en theatermaker), Leo Koffeman (emiritus hoogleraar en scriba van de Fonteinkerk) en Channa Ridderbos (auteur van een dichtbundel).

Regie: Damian Nikkels
Camera: Rick Roos, Severn Teunissen
Samenstelling: Leo Koffeman en Jelle Koolstra

Meet & Greet met Daniël, Maria en Jezus

In het kader van Kinderboekenweek 2020 reizen de kinderen van de Fonteinkerk door de Bijbelse Geschiedenis. Er is een heuse tijdmachine gebouwd. En het werkt ook nog! De kinderen reizen eerst naar het Oude Testament en ontmoeten Daniël. Vervolgens reizen ze naar het begin van onze jaartelling; naar Maria en zelfs Jezus.

Spelers:  Alice Noord, Harry Westra (Daniël), Carla van Ee (Maria), Erik Renkema (Jezus)
Met dank aan de kinderen van KIEM (Kerk In Elke Maat). Uitgebreide informatie over KIEM vindt u HIER.

Camera: Damian Nikkels, Meike van Duijkeren
Montage: Tim Dijkman
Samenstelling:  Alice Noord, Erik Renkema en Jelle Koolstra

Stil staan bij verlies

November is de maand van het herdenken van de overledenen. De katholieken doen het met Allerzielen (2 november), de protestanten dikwijls op de laatste zondag vòòr advent (22 november). In De Fontein (3) spreken vier gemeenteleden over het verliezen van een dierbare, over het verdriet en de hoop, over aansteken van een kaars en het noemen van een naam.

Ter nagedachtenis van opa Spiering, 94 jaar en Hanna Ruth Koot, 1,5 jaar en allen die overleden zijn en vandaag zoveel betekenen

Zang Annemieke Blankesteijn, Annemieke Teule, Aart van der Snoek en Marnix Ruiter.

Geluidstechniek muziek Dirk Vermeulen
Camera Rick Roos, montage Samuel Volonteri
Een programma van Marnix Ruiter, Gert-Jan Geerse en Jelle Koolstra

Nieuwjaarswensen 2021

Het nieuwe jaar begon ook in de online kerkdienst van 3 januari. Normaliter gaan we dan tijdens de dienst in de kring staan, met een kaars in de hand geven we elkaar het licht en goede wensen door en luisteren naar een lied van Jelle Koolstra. Dat lukt dit jaar niet, dus creatief als wij zijn maakten we een videoboodschap waarin gemeenteleden hun nieuwjaarswensen uitspreken. Het resultaat vindt u hieronder.

Opnames door diverse gemeenteleden van de Fonteinkerk
Gemonteerd door Jelle Koolstra