Pinkster vigilie

03jun20:0022:00Pinkster vigilieHoe viert u Pinksteren dit jaar?

Details van het evenement

Hoe viert u Pinksteren dit jaar?

Van de drie grote feesten die we in de kerk kennen, komt Pinksteren er volgens mij het meest bekaaid vanaf.

Rond Kerst kunt u in Amersfoort kiezen uit diverse Kerstnachtdiensten, Festival of Lessons and Carols, kerstspelen enzovoort.

Pasen kent z’n Goede Week met vespers, passies en Paaswake. Maar rond Pinksteren wordt het een stuk rustiger (goed, aan de Evangelicalen ligt dit zeker niet). Terwijl Pinksteren bij uitstek het feest van óns, van de kerk, is.

In de Fonteinkerk willen we dit jaar voor de tweede maal dit feest meer luister bij te zetten. We houden namelijk op zaterdag 3 juni een Pinkster vigilie; een Pinksterwake.

Hoe ziet zo’n Pinkster vigilie eruit? De liturgie is geïnspireerd de vigilie zoals die in de Anglicaanse  kerk ook wordt gevierd. De opzet lijkt dan ook wel op het Festival of Lessons and Carols. Rode (…) draad voor de viering is de menorah, waarbij de vlammen van deze kandelaar staan voor een gave van de Geest. Rond het aansteken van ieder licht lezen we een bijbelgedeelte, zingt de zangformatie Fons een motet en ieder blokje sluiten we af met een gezamenlijk lied. De bijbellezingen vormen samen een opmaat naar Pinksteren. Een evenwichtige wake van lezingen, muziek en stilte. Wat ons betreft een veelbelovende opmaat voor een vlammend Pinksterfeest!

Na afloop: borrel, waarvoor iedereen van harte uitgenodigd is!

(Zaterdag) 20:00 - 22:00(GMT+00:00)

Get Directions