Muziek en Ontmoeting: Psalmenconcert

08apr12:0014:00Muziek en Ontmoeting: PsalmenconcertHenk Veldman, organist van de Fonteinkerk

Orgelrecital in de Fonteinkerk

Organist Henk Veldman geeft op zondag 8 april in de serie Muziek&Ontmoeting een concert op het orgel van de Fonteinkerk te Amersfoort. Daarvoor bent u van harte uitgenodigd. Ook al zijn de berijmde psalmteksten in onze ogen vaak saai, duf en soms zelfs onzinnig, de krachtige hoekige melodieën uit de renaissance inspireren nog steeds componisten en organisten er vrolijke muziek op te maken. Om met Paulus te spreken: “om elkaar ten goede te behagen”.

Henk Veldman speelt psalmbewerkingen van Nederlandse bodem met composities van o.a. Anthoni van Noordt, Bert Matter en Jan Welmers. Van laatstgenoemde componist speelt hij het monumentale werk ‘Laudate Dominum’. Dit ‘minimal’ werk uit 1979 baarde destijds nogal opzien en is sindsdien een van de meest geliefde werken in het moderne orgelrepertoire. Door snel repeterende noten ontstaat een klankveld dat een gevoel van tijdloosheid oproept. In korte motieven wordt de melodie van psalm 117 uiterst spannend opgebouwd, met voor elke regel een nieuwe techniek, waardoor een enorm rijk en gevarieerd klankspectrum ontstaat, uitmondend in een enorme climax. Treffender dan in de 15 minuten die het stuk duurt, kan deze jubelpsalm niet tot klinken gebracht worden.

Het wordt een boeiend en spetterend concert. U komt toch ook luisteren naar deze pareltjes uit de hedendaagse kerkmuziek?!

(Zondag) 12:00 - 14:00(GMT+00:00)