Expositie Kruiswegstaties

18febDe hele dag06aprExpositie KruiswegstatiesVijftien bijzondere kruiswegstaties in de Fonteinkerk

Expositie kruiswegstaties

Vijftien bijzondere kruiswegstaties in de Fonteinkerk

Vanaf 18 februari tot en met 6 april zijn in de Fonteinkerk (Robert Kochstraat 2-4, Amersfoort) vijftien prenten te zien van Azaria Mbatha uit Zuid-Afrika. De prenten beelden momenten af in de lijdensweg van Jezus, vanaf zijn veroordeling tot en met zijn dood. De laatste afbeelding is gewijd aan de opstanding: heel bijzonder.

De Kruisweg is een onderdeel van het christelijke Paasfeest, vooral in de Rooms-Katholieke traditie. Het is een nabootsing van de lijdensweg van Christus in de vorm van schilderijen of beeldhouwwerken. Op die manier geeft de Kruisweg ruimte voor een doorlopend gebed of meditatie. Een kruisweg kent meestal veertien afbeeldingen, staties genaamd. Aan de uit de evangeliën bekende momenten op de lijdensweg heeft de traditie ontmoetingen toegevoegd van Jezus met Maria, zijn moeder en met Veronica, die zijn bezwete gezicht dept. Het evangelieverhaal eindigt niet bij de dood van Jezus. Mbatha heeft ook een prent gewijd aan de opstanding.

De in 1941 in Kwa Zulu Natal geboren kunstenaar woont en werkt vandaag de dag in Zweden. Zijn kruisweg maakte hij in de jaren ‘60. Het lijden van de zwarte bevolking van Zuid-Afrika maakt hij in zijn staties op een indrukwekkende wijze zichtbaar. Mbatha heeft de gave om mensen – die de tijd nemen zich met zijn werk te verbinden – te raken en te ontroeren. Door eenvoud, emoties en symboliek. En door belangrijke verhalen uit de bijbel te verbinden met grote maatschappelijke thema’s van onze tijd.

Voor wie de tentoonstelling bezoekt, is het goed zich tijd te gunnen en te kijken. Kijken naar de handen, de tranen, de wapens, de vrouwen en mannen. Hoe raken deze afbeeldingen ons, levend in 2018, elk in een andere levensfase, met eigen ervaringen en het eigen unieke levensverhaal? Kunnen we ons verbinden ons met de afbeeldingen van de kruisweg? Welke pijn zien wij in ons leven, in onze wereld? Wie helpt er dragen? Of niet?  Kunnen wij het lijden soms ook niet meer aanzien?

Bezoektijden expositie: 18 februari tot 6 april 2018 op zondagmorgen van 11.30 – 12.30 uur en op andere dagen in overleg met de koster: Tel 033-4614995 of 06-42028436

De expositie wordt op zondag 18 februari om 11:30 uur geopend.

Februari 18 (Zondag) - April 6 (Vrijdag)(GMT+00:00)